Så här skapar du en Facebook-app med Solid Pagebuilder « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Så här skapar du en Facebook-app med Solid Pagebuilder

Blogg / Facebook | Marknadsföring | Social media | Verktyg / Så här skapar du en Facebook-app med Solid Pagebuilder

Att skapa en applikation i Facebook är en bra väg att gå om man vill marknadsföra en tjänst/produkt, engagera communitys eller öka antalet fans (gillare).

Som ni vet finns det ett regelverk på Facebook som styr hur man får gå till väga vid anordnandet av tävlingar och skapandet av omslagsbilder med mera. Ett sätt att anordna en tävling på Facebook enligt reglerna är just att skapa en applikation.

Vi har skrivit om Meltwater Buzz Connect tidigare och tar oss nu en titt på Solid Pagebuilder.

Tredelat verktyg

Solid Pagebuilder är ett verktyg för dig som behöver skapa Facebook applikationer (Facebook tabs), omslagsbilder till din Facebook-sida (Facebook timeline cover) och bakgrunder till dina Twitter-konton.

Facebook tabs

Med hjälp av Facebook tabs (Facebook-applikationer) skapar du (i tre steg) landningssidor med eller utan Fan-gate (“gilla oss så får du se mer”-sida), formulärer, tävlingar, erbjudanden med mera.

Verktyget erbjuder 6 olika “tabs” (se den klickbara bilden till höger). Vi väljer “Like” to Reveal och temat nummer 4.

Det valda temat är redigerbart, bara klicka på Edit this theme så dyker en redigeringsmeny upp (se bild till höger). Här kan du ändra utseende och innehåll efter behov och behag. Det finns 6 olika komponentgrupper (widgets) att välja mellan. Bland dessa finns tävlings-, formulärs- och e-handelskomponenter.

I exemplet inför vi ett krav på att mata in sin e-postadress och anpassar färgerna till sidans grafiska profil.

Nu klickar du på Publish to fan page och väljer antingen Quick Publish eller så väljer du att gå den avancerade vägen genom att klicka på länken under knappen (se bild till höger).

Innan du publicerar så kan du välja namn och ikon till din “tab”. Sedan väljer du på vilken Facebook-sida den ska installeras.

Sedan kan du på liknande sätt editera och publicera dina nuvarande Facebook-sidor och Twitter-profiler.

Mätbart

Sist men inte minst har du en statistikfunktion som generar en graf på antal besök över en valbar tidsperiod för dina olika “tabbar” (du kan även exportera datan i excel-format).

Du kan också få statistik över de olika komponenterna du infört i din “tab” (bilden till höger visar att någon har fyllt i formuläret) och över de olika besökstyperna av din Facebook-sida.

Pris

Tjänsten kostar 9 990 kr/år för första licensen, övriga licenser kostar 4 990 kr/år stycket.

Har du till exempel 3 sidor så blir prislappen 19 970 kr/år

Nästa artikel

I nästa artikel tar vi upp Facetime Medias AppClient.

Inlagd: 2013/01/17   Taggar:

  • http://www.facebook.com/JenGranberg Jenny Granberg

    Mycket bra förklarat! Tycker dock att priset är i högsta laget… Inget för småföretagaren.

  • socialfactory

    Tack för din kommentar Jenny. Vi kan inte påverka priset men jag är säker på att Solid Publication tar åt sig av din feedback!