Få jobbet via sociala medier! « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Få jobbet via sociala medier!

Blogg / Facebook | Google | LinkedIn | Social media | Twitter | Viralitet / Få jobbet via sociala medier!

Jobb erhålls oftast via kontakter (3 av 4 enligt SCB), dvs via de relationer du lyckats odla. Eftersom jobb handlar om ömsesidigt förtroende är det inte konstigt att man enklare kan få ett jobb via en rekommendation eller ett tips från någon i sitt kontaktnät. Att bli rekommenderad till ett jobb är lite av ett “hälften vunnet”-fenomen. Personen som rekommenderat dig går i god för dig hos en arbetsgivare, du är mer eller mindre redan godkänd tack vare din vän.

Idag Googlas mer eller mindre alla av arbetsgivaren inför en anställning, vad händer om du Googlar dig själv?

Sociala medier = IRL + “moms”

Ju större nätverk desto större är förutsättningarna för att sprida kännedom om dig och dina kvalifikationer bland potentiella arbetsgivare. Detta gäller givetvis också i de sociala kanalerna. Förutom att den virala effekten nås betydligt lättare via sociala medier så finns det även en spårbarhet/sökbarhet som inte kan jämföras med den som finns IRL (In Real Life).

Varje person på Facebook har i snitt 180 “vänner” som i sin tur har, i snitt, 180 “vänner” var. Matematiken säger att efter bara 2 led så kan din förfrågan nått ut till 32 400 personer. Det är lite mer än bara “plus moms” i verkliga livet!

Många jobb annonseras endast på sociala kanaler för att enbart fånga upp folk som har “koll” på sociala medier.

De osynliga jobben

Ditt nätverk (och rekommendationer därifrån) når de så kallade osynliga jobben, dvs jobben som inte annonseras. Detta bevisar ytterligare hur viktigt det är med kontakter i jakten på ett jobb. Nedan beskriver vi hur man tar vara på de sociala mediernas styrkor i jakten på det perfekta jobbet.

Hur gör man då?

Utifrån Google sett

Blogg

Det finns många olika sätt att synas på nätet. Vissa sätt ökar din synlighet i sökresultaten (SERP = Search Engine Result Page). Ett sätt är att skapa textmassa om dig och dina kompetenser i en blogg. Vissa tycker att man ska ha en egen blogg då det ger dig större möjligheter att kontrollera dess effekter på nätet. Vi håller med men är också medvetna om att det kan innebära kostnader och tekniska kunskaper som du kanske inte innehar i ett inledande skede. Det viktiga är att det blir av. Därefter kan du alltid utöka dina insatser.

Google tycker nämligen om färsk och relevant text! Vad är då färsk och relevant text? Enligt Googles algoritmer så finns det vissa variabler i formeln som påverkar rankningen av din information i sökresultaten.

För varje kommentar, länk och besök din artikel får, så ökar värdet av din information. Den blir mer och mer relevant i Googles ögon och “rankas” därmed bättre bland sökresultaten.

Om du nu själv länkar till din sida via Twitter, Facebook och andra sociala kanaler så skapar du länkar till din sida som kommer att bidra till dess relevans.

En viktig sak till är att använda sig av nyckelord (3-5 stycken) så ofta som möjligt. Dessa nyckelord ska vara så relevanta som möjligt för ditt syfte (Exempel: svetsare, gesällbrev, Skåne eller webbutvecklare, Stockholm, frilans).

Utifrån sociala medier sett

Nu kommer inte några länkar från några sociala kanaler sätta dig på topplistan men via dessa kanaler kan du nu börja sprida din information bland dina vänner och kontakter. Om nu några av dessa kontakter och, i sin tur, några av deras kontakter besöker din sida så ökar trafiken till din sida avsevärt.

Du har ännu en gång bidragit till ökad relevans av din information.

Viktigt att komma ihåg när du vill vårda ditt personliga varumärke i de olika sociala kanalerna är att se till att informationen är tillgänglig till rätt målgrupp. Att nå ut på rätt sätt varierar för varje kanal då de har olika tekniska förutsättningar. Vi listar några viktiga punkter för några av de största kanalerna nedan:

Facebook

Facebook kan du sortera dina “vänner” i olika kategorier och på så sätt rikta vissa budskap mot dessa. Vi anser dock att förfrågningar om nytt jobb bör vara offentliga av två skäl, dels för att det ska vara tillgängligt för Google (ökar textmassan och nyhetsvärdet) och för att dina vänner på Facebook trots allt är ditt kontaktnät.

Det finns även Facebook-grupper och Facebook-sidor som berör frågor om nya jobb som vi råder dig att gå med i. Att gilla en lokal Arbetsförmedlingssida till exempel kan ge dig tips på nya arbetstillfällen i din region. Om du går med i en grupp som Lediga jobb i Sverige så kan du dels söka direkt genom att ange vad du söker och vem du är i gruppens flöde (du kan även länka till din blogg/sida) och få förslag på lediga jobb. Sök gärna upp relevanta jobbgrupper på Facebook såsom lokala grupper eller riktade grupper. Finns inte gruppen? Skapa den då!

Glöm inte att använda nyckelorden så flitigt som möjligt. Varning för överdosering dock.

Twitter

Twitter tillåter endast 140 tecken, därav krävs ett lite annorlunda tillvägagångssätt. Med Twitter är det därför bra om du har en blogg/sida som du kan länka till, det skapar trafik till din sida bland annat.

En viktig funktion som Twitter erbjuder är hashtaggar. När du skriver ett inlägg i Twitter om att du söker jobb är det viktigt att du “taggar” inlägget med exempelvis #nyttjobb. Att följa vissa “taggar” (#nyttjobb) är också av stort värde, där får du nämligen kontinuerligt nya jobberbjudanden. Observera att det finns flera “taggar” som kan vara bra att kombinera med #nyttjobb (ex. #stockholm, #svetsare eller #php med flera).

LinkedIn

Med 800 000 svenska medlemmar är LinkedIn en av Sveriges största CV-databaser (världens största enligt LinkedIn). Även om LinkedIn tenderar att vända sig till en viss målgrupp så är det viktigt att du finns med där. Dels på grund av ovannämnda anledningar (förekomsten av dina nyckelord, länkar till din blogg/sida) och dels pga. att LinkedIn är specialiserat på affärskontakter.

LinkedIns funktionalitet är speciellt utvecklat för just jobbsökandet. Med hjälp av funktioner som kontaktknytande, rekommendera osv kan du optimera ditt “värde” hos en eventuell arbetsgivare.

Som i de andra sociala kanalerna har du även här möjlighet att följa nyckelpersoner och företag som kan leda till jobb. Desto utförligare din profil är desto större möjligheter till jobb. På LinkedIn finns även grupper och företagssidor du kan följa för att rikta in ditt sökande av den perfekta tjänsten.

YouTube

Något som har blivit vanligare på senare tid är att spela in ditt personliga brev och/eller din jobbansökan och ladda upp den på YouTube. YouTube ägs som bekant av Google vilket är bra för synligheten i SERP:en. En annan fördel med denna metod är att du förmedlar dig själv med ditt kroppsspråk och med din kreativitet vilket ger en betydligt tydligare och personligare bild av dig som eventuell medarbetare. Chanserna att få komma på arbetsintervjun ökar drastiskt. Glöm inte att beskriva din film med relevanta nyckelord och information om dig och vad du vill/kan jobba med. Länka gärna till din blogg/sida.

Vi illustrerar med ett klipp nedan:

Varumärke

Med “Få jobbet” menar vi lika mycket en anställning som ett kontrakt. Att vårda ett varumärke på Internet följer samma principer oavsett om det handlar om ditt personliga varumärke eller ditt företags varumärke.

Har du frågor kring hur du som företagare på bästa sätt satsar på sociala medier är du välkommen att ta kontakt med oss på 0455 – 38 48 00 eller via info(at)socialfactory.se. Du kan även läsa vår artikelserie “Att satsa på sociala medier! Hur och Varför?“.

Till dig som söker jobb önskar vi lycka till och hoppas dessa tips hjälper dig på vägen.

Inlagd: 2013/04/16   Taggar: , ,