30 tips om hur du optimerar din satsning på sociala medier « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

30 tips om hur du optimerar din satsning på sociala medier

Blogg / Social media / 30 tips om hur du optimerar din satsning på sociala medier

Här kommer 30 tips om hur du på bästa sätt når ut till dina kunder/kontakter. Följer du dessa punkter så har du lagt en bra grund att växa på i din sociala medier-satsning. Denna artikel är en kompletterande del av mitt gästblogginlägg hos City Network “Att satsa på Sociala Medier! Hur och varför?

1. Skapa behov genom att väcka nyfikenheten hos dina kunder

Erbjud t.ex. förhandsvisningar på dina produkter eller tjänster. Lägg upp bilder eller filmer om kommande nya produkter och erbjud läsarna möjligheten att tycka till om det som komma skall.

2. Demonstrera vad ditt företag sysslar med

Med hjälp av de sociala medierna har du nu möjlighet att på flera olika sätt demonstrera dina produkter. Ett köksredskapsföretag i USA valde att visa hur kraftfulla deras mixer var genom att lägga ut på youtube en film där de mixar en helt ny iPhone 4. På iPhones release-dag! Försäljningen ökade med 700 procent efter att 100 miljoner träffar på deras filmsnuttar.

3. Få din hemsidas innehåll att börja jobba

Vill du öka trafiken till din sida så kan du erbjuda dina besökare möjligheten att lägga upp eget material. På det sättet kan de dela med sig av sådant de uppskattar. Ett exempel är GotCast som kopplar samman tv-producenter med blivande skådespelare/hallåa. Aspiranterna lägger upp filmsnuttar på hemsidan som drar en del besökare från olika tv-stationer, produktionsbolag och andra aspiranter (och givetvis ”vanliga” besökare med).

4. Var transparent

Publicera gärna dina bolagssiffror på hemsidan för att visa hur bra och solid din ekonomi är. Var inte rädd med att exponera en del fakta om din verksamhet under dess gång. Transparens och öppenhet ger ett intryck om att du är trygg och tål dagsljus.

5. Baktala inte andra

Var försiktig med vad du säger om andra på din hemsida. Bortsett ifrån att du kan åtalas för förtal så är inte alltid all uppmärksamhet bra reklam. Gränserna här är suddiga men kom ihåg, man lockar flera bin med honung än med vinäger!

6. Interagera med sidbesökarna, på riktigt!

Att bara skapa en Facebooksida eller en blogg kommer du inte långt med om besökarna inte känner sig bekräftade genom dem. Många företag lyssnar idag aktivt på deras besökare och får på så sätt mycket hjälp med och exponering av deras produkter/tjänster.

7. Försök INTE att inte vara den du är

Vi råder dig inte att outsourca hanteringen av dina sociala medier och vi avråder dig starkt att automatisera ditt sociala flöde. Besökarna kommer snabbt på dig om du inte är ”äkta” och effekten av ett sådan avslöjande är förödande.

8. Försök inte att vara någon du inte är

I förlängning med förra punkten och punkt 4 så råder vi dig att inte försöka vara någon/något du inte är. Om dina anställda uppmanas att skriva lovande kommentarer om deras egna bolag är risken stor att du förlöjligas vid upptäckt. Det är viktigast att du får rätt och äkta uppmärksamhet. Jobba dig hellre upp än försök att ta genvägar.

9. Hjälp dina anställda att ”pola”

Stora företag som IBM har en intern ”Second Life”-värld, en virtuell värld där du kan kommunicera med andra anställda världen över.  Mindre företag kan skapa egna sociala nätvärk med t.ex. verktyget Ning eller använda sig av Facebook. Skapa en företagspolicy om hur sociala medier ska användas och uppmana dina anställda därefter att använda sig av dem. Du ökar deras kompetens inom området och ökar möjligheterna för ökad social interaktivitet med ditt företag.

10. Ta vara på dina expertkunskaper

Var inte rädd för att dela med dig av dina expertkunskaper. Modeller från en agentur lade t.ex. upp mode- och sminktips i videoformat på youtube och ledde till en sensation. Du väljer givetvis själv vad och var du ska gå ut med.

11. Belöna dina trogna kunder

Via t.ex. Twitter kan du som affärsidkare nå ut till dina kunder på en betydlig mer regelbunden basis samt att du når de i realtid, dvs direkt. Ett fall som varit framgångsrikt är ett bageri som dagligen ”twittrar” ut erbjudanden till sina följare. Bageriet även twittrar ut lösenord som kunden sedan viskar till bageriets personal för att ta del av olika erbjudanden.

12. Kolla upp vad folk säger om ditt företag

Sök gärna på nätet på vad folk säger om ditt företag. Kolla upp Facebook, Twitter och Yelp t.ex. För inte så länge sedan ”drabbades” ett Karlskronaföretag för detta genom att en Facebookgrupp bildades där det förmedlades att butikens personal var otrevlig och inte speciellt serviceinriktade. Detta uppmärksammades av butiksägaren och åtgärdades på direkten.

13. Bemöt missnöjda kunder snabbt

Via dessa realtidsmedia kan du nu snabbt och effektivt bemöta eventuell kritik. Här skapar du mervärde innan den missnöjda kunden hunnit sprida sitt missnöje till andra utan din vetskap eller möjlighet att åtgärda missnöjet. Folk som läser detta inser direkt att ditt företag är kundcentrerat och serviceinriktad. Plötsligt fick du flera kunder istället.

14. Var inte defensiv

Vid uttryckt missnöje så har du nu chansen att bemöta denna och t.o.m. fronta den på ett konstruktivt sätt. Bjud in eventuell missnöjd kund att komma och reda ut saken i person med dig närhelst det passar kunden. Lite som förra punkten har du här en chans att skapa mervärde och bättre anseende.

15. Håll dina kunder informerade

Uppdatera gärna dina kunder så ofta det krävs. Om du ska ha extra öppet/stängt eller om förändringar är på gång. Upplys de gärna om vad som pågår just nu och hur de kan komma i kontakt med dig o.s.v. …

16. Hitta möjliga kunder

Genom en snabb sökning på adekvata nyckelord ger dig möjligheten att hitta potentiella kunder. Genom att t.ex. ständigt bevaka twitterflödet med de nyckelord som berör din verksamhet kan du hitta möjliga kunder.

17. Nå ut till flera marknader

Genom att annonsera eller upplysa folk om dina produkter eller tjänster på twitter kan du nå ut bortom din ”normala” räckvidd.

18. Rikta din internetmarknadsföring

Facebook (bland många andra) tillåter riktad marknadsföring där ditt budskap kan skickas till nyckelpersoner där du bestämmer nyckeln. En användare på Facebook har ofta angett en del olika saker om sig själv på sin profil vilket ger dig möjligheten att sortera enligt de olika kriterierna som erbjuds. T.ex. om du vill nå alla som är intresserade av fågelskådning så kan du ange det bland dina kriterier. Då kommer alla med fågelskådning bland sina intressen få upp din reklam.

19. Håll koll på var dina kunder är

Detta är en växande del i de sociala medierna som du kan ha stor glädje av. Antalet positioneringstjänster har ökat lavinartat. Detta ger dig möjligheten att snappa upp de kunder som finns inom en viss geografisk omkrets utifrån dig sett. Du kan dessutom inkludera erbjudanden eller annat som kan skilja dig bland konkurrenterna.

20. Låt kunderna hjälpa varandra

En mycket bra sak att ha på sin hemsida är ett kundforum, där kunder kan dela med sig av erfarenheter, kunskaper och tips angående dina produkter och tjänster. Många gånger så hjälper de varandra och på så sätt berikar du ditt företags kunskapsdatabaser och mervärdet. Kundo, Get Satisfaction och Fixya är bra exempel på detta.

21. Skapa en community bortom din affärsverksamhet

Kundforumet kan utökas till att vara ett forum för kunskapsutbyte i dess bredare mening. Exempelvis kan en fotoaffär kunna underhålla ett forum för expertfotografer och eller amatörfotografer. Detta dra intresserade fotografer till din hemsida och kan bli en naturlig plats för fotointresserade att köpa dina produkter och tjänster.

22. Låt kunderna bidra

Det finns företag som har samlat på sig videosnuttar från deras kunder på hur de förhåller sig till de produkter de köpt av dig. Detta skapar en trygghetskänsla för blivande kunder samt att man för ”känna” lite på varan innan.

23. Hjälp andra med att främja dig

Denna del gäller alla men kanske i synnerhet produkter som skapar stor stolthet hos ägarna. Hitta föreningar och passionerade kunder som är villiga att exponera dina produkter på deras bloggar t.ex. En HD-ägare visar t.ex. gärna upp sin klenod.

24. Odla relationer som leder till försäljning

Via de olika medierna som du väljer att använda dig av är det bra om du lyckas odla relationer som leder till försäljning. En Cafe-ägare kan t.ex. prata med folk på twitter och bjuda in de till sitt Cafe genom att lära känna de på nätet först.

25. Men marknadsför inte för aggressivt

Det är viktigt att du är sparsam med din marknadsföring. Man vet idag att för aggressiv marknadsföring i form av t.ex. spam eller irrelevant reklam leder till att folk tappar intresse och respekt för ditt företag. Det gäller att ge kunden det den vill ha.

26. Hitta sätt att engagera besökare offline

Genom att t.ex. anordna vissa jippon eller att utmana dina kunder med olika lämpliga saker kan du på så sätt få de att vara engagerade i ditt företag/produkt/tjänst när de inte är uppkopplade.

27. Hitta inflytelserika personer inom din bransch

LinkedIn är ett mycket bra verktyg för att hitta relevanta kontakter runt om i världen, skapa gärna kontakter med likasinnade för att få bästa möjliga kunskapsutbyte.

28. Stärk din trovärdighet genom att hjälpa andra

Att hjälpa visar alltid ”good will” och dessutom så stärker du ditt anseende. Din trovärdighet ökar då kunderna ser att du brinner för din sak och inte bara har pengar i huvudet.

29. Hitta talanger via Facebook, Twitter och LinkedIn

Som jag nämnde i punkt 27 så är de sociala medierna ypperliga verktyg för att hitta lämpligt folk, inte mindre för att hitta bra medarbetare. På mycket kort tid och för en mycket lite insatts kan du hitta mycket kompetent och relevant personal till din verksamhet.

30. Anslut dig till möjliga samarbetspartners

Tack vara ovanstående punkter (27&29) kan du även hitta lämpliga samarbetspartners vilket kan stärka din konkurrenskraft.

Inlagd: 2011/04/28   Taggar: ,