18 tips på hur du vårdar dina gillare på Facebook « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

18 tips på hur du vårdar dina gillare på Facebook

Blogg / Facebook | Guider | Marknadsföring | Social media / 18 tips på hur du vårdar dina gillare på Facebook

Att uppdatera statusen på sin Facebooksida för att optimera sin marknadsföring är allt annat är intuitivt. Det finns en uppsjö av skrivna såsom oskrivna regler som avgör om din insats blir en flipp eller en flopp. Många mätningar har gjorts och en del resultat talar sitt klara språk. Nedan listar vi 18 tips på hur du kan på bästa sätt nå din målgrupp och därmed optimera din satsning på din Facebooksida.

 

Egentligen skiljer sig inte kraven från det verkliga livet speciellt mycket från det digitala livet. Att nå ut till rätt personer på rätt sätt har alltid varit styrt av mänskliga och samhälleliga faktorer. Den stora skillnaden är att med sociala medier kan man skapa en dialog betydligt enklare och i större skala, från kontoret. Vi vill dock påpeka att det finns inget som tyder på att ett varumärke endast kan överleva på att finnas enbart på nätet, det vill säga att den mänskliga kontakten är lika viktig nu som förr, om inte mer.

18 tips

1. Skapa värde

Om ditt budskap inte är underhållande, upplysande eller intressant, publicera det inte. Informationskonkurrensen i dina gillares flöde är stort som det är och blir bara större med tiden, därför är det viktigt att du vårdar dina budskap om du vill behålla dem. Försök alltid att ge dina gillare det de vill ha från dig, tänk på varför de gillar dig och gör skäl för det.

2. Rätt tid

Allt har sin tid, även ditt budskap. faktum är att innehållet i ditt budskap är lika viktigt som när du skickar ut det. Ta reda på när dina gillare är online och publicera i förhållande till denna kunskap. Glöm inte att en statusuppdatering försvinner ganska snabbt ur en gillares flöde (tidslinje). Publicerar du när dina gillare inte är online så kommer ditt budskap försvinna ur deras tidslinje innan de hunnit ta del av det.

EdgeRank räknar ut när dina gillare är mest intresserade av ditt budskap  och visar din statusuppdatering i enlighet med beräkningen. För att hitta din bästa “sändningstid” bör du testa dig fram genom att mäta av antalet reaktioner vid olika tidpunkter. Uppdatera din status vid olika tider och avgör när det är bäst att publicera.

En statusuppdatering “lever” i 10 till 50 timmar enligt Mashables beräkningar.

3. Bilder

Bilder engagerar upp till 120% mer än vanliga statusuppdateringar. Det är alltså klokt att illustrera sitt budskap med bilder, kan du dessutom få med ditt budskap i form av en bild visar det så vara ännu bättre.

EdgeRank har dock en preferens för statusuppdateringar i text. EdgeRank ger högre organisk spridning till textbaserade inlägg jämfört med inlägg med bilder. Den virala spridningen är dock betydligt högre med bilder. Du bör alltså välja med omsorg hur du vill nå ut. Testa dig fram.

Titta gärna på AllFacebooks mätningar i frågan.

4. Kortfattat

“Less is more” eller KISS-metoden (keep it simple stupid) verkar vara det som gäller, även på Facebook.

Mätningar visar att budskap med färre än 250 tecken får 60% mer uppmärksamhet än längre meddelanden.

5. Relevant

Även om bilder på bebisar och kattungar är mycket populära så är de samtidigt inte relevanta (så till vida du inte säljer barnrelaterade produkter/tjänster eller är en djuraffär). Det bästa tipset är att hålla sig till det man vet och sysslar med. Dina gillare gillar dig av den anledningen.

6. Mänskligt

Ytterligare siffror visar att folk litar mer på folk än på företag och desto mer på vänner. Därför bör du prata på ett personligt och mänskligt sätt om din verksamhet för att nå ut till dina gillare.

7. Aktuellt

Skapa en kalender där dina och allmänna högtider finns med. Uppdatera sedan din status i enlighet med högtiderna och de övriga 17 punkterna i denna lista.

8. Lyhörd

Lyssna och fråga. Genom att lyssna kan du sedan ställa de “rätta” frågorna. På så sätt skapar du ett optimalt engagemang.

9. Blandat

Ombyte förnöjer! Tveka inte att variera dina inlägg för att hålla “ångan” uppe. Det finns 9 typer av statusuppdateringar:

- Bilder
- Filmer
- Länkar
- Uppdateringar
- Frågor (s.k. polls)
- Bildalbum
- Erbjudanden
- Milstolpar
- Event

Du behöver inte välj att använda dig av alla, men du bör använda så många som behövs för att maximera engagemanget och exponeringen av ditt budskap. Följ sedan upp och upprepa det som fungerar bäst. Glöm bara inte att variera.

10. Bekräfta

Alla vill bli bekräftade och sedda. Försök att erbjuda exklusivitet i så stor utsträckning som möjligt. Vårda dina gillare så långt det går.

Belöna trogna gillare med personliga/riktade erbjudanden.

Tänk också på att det finns olika typer av gillare, varje typ berörs på sitt personliga sätt.

11. Riktat

Försök att rikta ditt budskap mot specifika grupper för att uppnå maximal effekt. Alla behöver inte alltid se allt. Ibland kan det vara klokt att avgränsa målgruppen.

12. Regelbundet

Att hitta den rätta frekvensen kan ta lite tid men en tumregel är 1 till 3 inlägg om dagen. Viktigast är att du hittar din rätta frekvens.

13. Analytisk

Du ska icke förbise statistikens värde. Följ upp det du gör och justera därefter, så ofta som möjligt. Edgrank och Insights är dina bästa vänner på Facebook.

14. Annonsera smart

Att då och då köpa annonsplatser på Facebook är ett mycket billigt och effektivt sätt att maximera din exponering. Dina populäraste poster mår inte dåligt av att placeras på en “piedestal” då och då.

15. Fira

Milstolparna bör användas då det behövs eller förtjänas. Tveka inte att “skryta” då och då, gärna om det inkluderar dina gillare.

16. Förberedd

Att ha ett lager av statusuppdateringar är bra för dig. Hellre lite på lager än inget för stunden. Planera gärna ditt kommande budskap, skapa serier eller ha en tydlig röd tråd.

17. Svara

Dina gillare både förtjänar och förväntar sig att få svar från dig. Tystnad i sociala medier är allt annat än guld värt. Bemöt allt!

18. Hjälp

Våga be om hjälp, läs på innan, avvakta och lyssna in dig.

Det finns kompetenta byråer, bra verktyg och mycket information på nätet som är där för att maximera din satsning.

Ensam är inte stark.

Inlagd: 2013/05/15   Taggar: , ,