Vad är en sökmotoroptimeringsexpert? « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Vad är en sökmotoroptimeringsexpert?

Blogg / SEO / Vad är en sökmotoroptimeringsexpert?

Som naturlig fortsättning på förra blogginlägget så tänkte vi titta lite närmare på vad en SEO-expert är eller som det heter på svenska, sökmotoroptimeringsexpert. Definitionen på expert har vi redan klarat av i artikeln “Vad är en Expert inom Sociala Medier?” och ger oss direkt på definitionen av SEO (sökmotoroptimering). Läs gärna kommentarerna då vi tycker de ger en mer aktuell och levande bild av vad “expert” betyder för personer inom branschen.

SEO / Sökmotoroptimering

Först kan vi för ordningen skull “avslöja” att en sökmotor är processen som en söktjänst (t.ex. Google) använder sig av för att rangordna träffbilden av din sökning på Internet. Annars definieras SEO enligt följande på wikipedia:

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer kan man försöka att till webbplatsägarens fördel optimera den bedömning av en webbsida som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.

Sökmotoroptimeringsexpert

Sökmotoroptimeringsexpert är således en person som enligt andra innehar (mycket) god kompetens i att förbättra din hemsidas rangordning i träfflistan som en sökning på Internet av din hemsida och/eller dess innehåll.

Kort sagt någon som gör din sida lätt att hitta på nätet!

För att bli eller vara en sökmotoroptimeringsexpert så krävs goda kunskaper i webbprogrammering, god kännedom om de olika algoritmerna som används av de olika söktjänsterna samt att god matematikkunskap (statistik) är meriterande. Goda kunskaper inom webbprogrammering och algoritmerna går att införskaffa sig, men algoritmerna är företagshemligheter som inte avslöjas helt. Därav kan man inte ha full kunskap om dem eftersom endast de tillåtna parametrarna släpps publika.

Google, Microsoft med flera kontrollerar på detta viset hur informationen ska formateras för att nå bästa synlighet. Eftersom information är makt så är vi inne på ett kännsligt och strategiskt område som det hyschas mycket om. Googles PageRank använder sig av över 200 parametrar för att organisera din sida:

Förutom PageRank använder vi idag över 200 signaler för att rangordna webbplatser och vi uppdaterar våra algoritmer varje vecka.

Varje vecka? För att vara en sökmotoroptimeringsexpert gäller det att hänga med med andra ord.

Bild från Wired

Du då?

Är du en seo-expert? Ingår du i listan?

Hur många parametrar känner du till?

Går det att fuska trots Googles varning?

Inlagd: 2011/09/06   Taggar: ,