Att satsa på sociala medier! Sökmotoroptimering « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Att satsa på sociala medier! Sökmotoroptimering

Blogg / Guider | SEO / Att satsa på sociala medier! Sökmotoroptimering

Välkommen till punkt 5 i artikelserien om hur och varför du ska satsa på sociala medier. I de förra artiklarna pratade vi om Google och det naturliga steget nu torde vara att prata om sökmotoroptimering. Nu när vi vet vikten av att upprätta en tydlig strategi, hur man fastställer en policy,  vilka kanaler som finns att tillgå och vad Google är så ska vi prata om mekanismerna som ligger bakom sökmotorerna.

SEO-klossar med olika sökmotorer

Sökmotorerna (Google, Yahoo, Bing, m.fl.) strävar numera efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren, såsom god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet. Sökmotorer tycker om ordning och reda, därför finns det vissa tillvägagångssätt som anses vara obligatoriska för att din hemsida ska över huvudet taget hamna i sökmotorernas databaser. Du kan se detta som ett bibliotek där din sida är en bok. Du vill att din bok hamnar på rätt hylla i rätt avdelning, eller hur?

Onpage-metoder

Onepage metoden, bild på HTML-kod

Onpage-metoderna är de regler som gäller vid skapandet av din sida, rent tekniskt. Det är det regelverk som styr hur du skriver din hemsida. Hur din kod ser ut.

Meta tag är den delen av (HTML) koden som påverkar din hemsida utan att ändra på dess utseende. Dessa, ack så viktiga, kodsnuttarna bestämmer hur sökbar din hemsida blir, i alla fall delvis. För en utförlig lista på meta tags och hur man använder de gå in på W3school samt dess tekniska specifikation.

Google, till exempel, försöker alltid att indexera din hemsida oavsett om du har följt regelverket eller ej. Problemet är att om du inte följer regelverket så försämrar du rsultatet och i synnerhet synbarheten av din sida. När folk kommer att söka efter det din sida handlar om kommer andra bättre skrivna och underhållna sidor att dyka upp före din sida. Föreställ dig att du söker efter en snickare i din region, endast den snickaren som följt regelverket bäst kommer att hamna högt upp på träfflistan. Om din sida nu inte hade alla de nödvändiga komponenter skulle den hamna lång ner och därmed säkerligen förbises av de sökandes.

Vilka är reglerna då?

Ett bra sätt att starta är att göra sidan indexeringsbar genom att tydligt namnge vissa nyckelvärden som t.ex. TITLE. Nu råkar <TITLE> i HTML inte specificeras som en meta tag men den ingår i “regelverket”. Genom att Sätta en titel på sidan så får omvärlden en tydlig och snabb överblick i vad din sida handlar om! Detta är inget nytt för dig och faktum är att mycket från “regelverket” är relativt intuitivt.

  1. <TITLE>Sökmotoroptimering for dummies</TITLE>. Här sätter du titeln på din sida och matar sökmotorerna med den text som står mellan tagarna (en tag är något som står mellan <> i HTML). Med detta har du lagt grunden för att bli hittad i sökmotorerna. Om någon söker på “sökmotoroptimering for dummies” så kommer din sida att dyka upp i träfflistan.
  2. Meta Description-taggen
    Vissa sökmotorer indexerar Meta Description taggen som finns mellan <head> och </ head> i dina sidor. Dessa indexerande sökmotorer kan ange innehållet i din meta description som resultatet på sökningen.
    <Meta name = “description” content = “Sökmotoroptimering for dummies “> är den anklaste formen i sammanhanget, obeservera att du kan beskriva din sida utförligare, du har 170 tecken på dig. Du kan skriva längre beskrivningar men sökmotorerna tar inte in mer än 170 tecken.
  3. META Keywords-taggen
    META Keyword-taggen är där du listar nyckelorden som är relevanta för din hemsida. Det brukar rekommenderas att du använder 3 till 5 ord. Använder du färre eller fler så begränsar respektive förvillar träffbarheten av din sida i sökmotorerna. Anledningen till att för många nyckelord stryps av Google är för att minska fusket som pågick i början av sökmotorernas historia. Vissa sidor la in nästintill alla ord från ordlistan för att säkra sig en plats i träfflistan oavsett vad du sökte på. Konsekvenserna av ett sådant fusk var dels att det överbelastade databaserna och gjorde sökningarna omöjliga. Det sägs att dessa nyckelord har ingen större effekt på sökmotorerna idag. Algoritmen förfinas ständigt, men för att vara på den säkra sidan så bör du ha dessa med.
    <meta name=”keywords” content=”SEO, Sökmotoroptimering, Sökmotor, guide, nybörjare”> skulle kunna vara en uppsättning nyckelord i sammanhanget.
  4. META Language-tagg
    För att avgränsa ytterligare så kan och bör du även ange vilket språk din sida är på. Detta gör att du når rätt målgrupp. Du kan ha flera språk, hur du implementerar det hittar du på W3Schools sidor.
    <meta http-equiv=”content-language” content=”en”>För en sida på svenska!
  5. META Link Relationship-tagg
    Om din sida är en del av en serie kan det vara bra att länka till de övriga sidorna genom att ge din sida en relationsstatus med dessa.
    <link rel=”start” href=”http://www.dindomän.se/seo/artikel2″ title=”Sökomotoroptimering for dummies – Serien”> till exempel.
  6. META Robots-tagg
    Robot META-taggen finns för de som inte kan ladda upp en robots.txt-fil till sin hemsida. Denna tag finns för att begränsa synligheten i sökmotorerna. Du anger vad som inte ska synas och därmed inte dyka upp i sökningarna..
    <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>
  7. <H1>. Alla webbsidor ska ha en H1:a. Den får inte överstiga 40 tecken och måste innehålla sökordet (max 2 gånger). Det första ordet bör helst vara sökordet. Allt detta utan att vara identiskt med titeln.
  8. Din webbsajt bör ha många sidor, ju fler sidor desto bättre! Varje ny relevant sida “matar” sökmotorerna.
  9. Du bör ha mycket text, text är ju själva föda för sökmotorerna därmed är en bra mängd text att föredra.
  10. Textrelevansen är A och O i sammanhanget. Ett sökord får varken förekommer för mycket eller för lite. För mycket anses vara “spamigt” och ses ned på av sökmotorerna. Sökorden bör finnas i mer än bara H1:an, dvs. helst i en H2-H6:a också!
  11. Källkoden på dina sidor bör utgöra läsbar text mer än semantisk kod. Inte för mycket effekter och konstigheter med andra ord.
  12. Alla dina bilder bör ha en titel och ALT-taggar, du ska alltid föreställa dig att din sida ska kunna ses i en webbläsare som inte kan läsa bilder.
  13. Alla dina länkar bör vara så lika titeln eller det relevanta innehållet som möjligt! Skriver du om hus så är det bra om hus förekommer i länken, t.ex. www.hus.se!

Offpage-metoder

Bild på ett isberg med onpage utanför vattnet och offpage under

Offpage-metoder är de metoder som du måste använda dig av utanför din sida som genererar både trafik och sidanseende (PageRank, EdgeRank). Om andra sidor med hög PageRank länkar till dina sidor så ökar anseendet på dina sidor avsevärt. Du bör även se till att den som länkar till din sida gör det på ett SEO-smart sätt. Dvs att denne ger länken en bra titel och inte bara “klicka här”. Nedan har du en kort lista på saker att ta hänsyn till:

  1. Desto fler länkar du får från andra sidor desto högre anseende får dina sidor då de anses vara en referens för många.
  2. Bra länkar är givetvis att föredra, dvs att om en sida länka till dig så är det fördelaktigt att den har själv högt anseende.
  3. Som vi nämnde innan, en bra länktext gör susen medan en intetsägande text som “klicka här” ger mindre effekt.
  4. Om många klicka på länken de får upp vid ett sökande på t.ex. Google desto högre anseende får dina sidor.

I artikeln “En genomgång av SEO” finns en lista på saker du absolut inte skall göra med din hemsida om du vill att den ska synas. Mycket läsvärt inlägg för dig som vill optimera din närvaro på nätet.

Observera att denna artikel inte på något sätt täcker hela ämnet, vi har försökt att ta upp viktiga punkter så kort som möjligt i hopp om att ge en djup nog bild av vad som krävs för att få ihop en så seo-dräglig webbsida som möjligt. Det finns mycket mer att läsa om SEO (sökmotoroptimering) och du bör fördjupa dig i ämnet om du känner att du behöver det.

Nästa punkt

Nästa artikel kommer att handla om Bloggen.

Foto: sökmotoroptimering av seoeliten. se177815 av FilesHomeonpage-offpage-seo av Businessminder

Inlagd: 2011/10/19   Taggar:

  • http://www.siren.cc Calle Sirén

    Bra artikel, i synnerhet delen om “Off page”. Dock har ju meta-taggarna tappat en hel del i betydelse de senaste åren. Content är A & O idag. Men visst – Har Google två i övrigt identiska sidor att välja på, kommer de att välja den med mest relevanta meta-taggar. 

    // Calle Sirén

  • http://www.socialfactory.se Mikael Engvall

    Hej Calle,
    Tack för bra och relevant kommentar. Den kompletterar bra artikeln.