2012 kommer att bli giganternas kamp « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

2012 kommer att bli giganternas kamp

Blogg / Framtid / 2012 kommer att bli giganternas kamp

Som avslutning på detta år vill vi på Social Factory passa på att önska er alla ett gott nytt år.

Ett år som kommer att präglas av en kamp mellan giganterna på Internet-arenan. Vi tror att många som jobbar med sociala medier anar att 2012 kommer handla mycket om vem som tar hem kampen om Internet.

Vilken kamp är det vi pratar om? Häng med i artikeln så tittar vi på vad som väntar oss alla nästa år …

Facebook mot världen

Det finns mycket som tyder på att Facebook kommer att ge Apple, Amazon, eBay, nyhetsmedier och Google en tuff match nästa år.

Oberoendet

Uppköpet av Strobe tyder på att Facebook har för avsikt att etablera sig brett och permanent i den mobila världen, inte som hårdvaruutvecklare men som plattformutvecklare. Ett tydligt tecken på detta är Facebooks satsning på en Facebook-mobil i samarbete med HTC.

Genom att strategiskt dra nytta av dess enorma mängd sociala data kan (och kommer förmodligen) Facebook kunna erbjuda en gränsöverskridande plattform för alla oavsett vilken enhet man använder. Det stora fokus Facebook har på HTML5-standarden är ytterligare en indikator för ett sådant påstående.

E-handeln

Amazon- och eBay-liknande tjänster kan komma att slukas upp helt av Facebook då denne integrerar mer och mer handelsmöjligheter i sin miljö. Med en biljon (en miljon miljoner) sidvisningar i månaden och med det faktum att 3 av 4 minuter spenderade på de sociala kanalerna sker på Facebook är Facebook världens största data-förmedlare.

Att Facebook-valutan redan är i omlopp, främst för online-spel men också för nedladdningar av filmer tyder på att Facebook är med i matchen som e-handel-plattform. Det är bara en tidsfråga innan vi kan handla fysiska saker med Facebook-pengar då det redan går att köpa Facebook-pengar i affärer. Facebook-pengarna används snart för att göra transaktioner via mobila kommunikationsenheter (smartphones, iPad osv).

Bild från Mashable.

Google

Det säger nästan sig självt att Facebook kommer att ge Google en rejäl omgång, båda lever på annonser, men Google är betydligt större (inkomstmässigt) än så länge. Detta torde förändras rejält 2012 eftersom Facebook har börjat med nya annonsmetoder, till exempel sponsrade händelser.

Läs mer om dessa i artikeln “Året som gått med Facebook“.

Det som talar emot att Facebook kommer att lyckas med den nya annonsmodellen 2012 är att företag är vana vid den kostnadsfria “Facebook-effekten” som de åtnjuter idag. Enligt denna tabell har Facebook “redan” 1/4 av alla gillare på Internet.

Nyhetsmedierna

Facebook hävdar att händelser som “Tittat på”, “Lyssnat på”, “Läst” och “Vill” (kallade Gestures) kommer att bli en standard i framtiden. Detta påstående stöds av “Gilla”-knappens och Prenumerations-knappens enorma succé (som introducerades nyligen i Facebook).

Det kommer att bli möjligt att prenumerera på webbsidor snart också enligt Facebook. Införandet av Ticker är också ett steg i processen att dominera nyhetsflödet. Facebook ämnar bli en nyhetsskapare, den ultimata!

Vad tycker du?

Efter att ha läst detta axplock av strategier från Facebook undrar vi vad du tycker om Facebooks visioner? Tror du att Facebook kommer att erövra Internet?

 

 

Inlagd: 2011/12/30   Taggar: , , , , ,

  • http://gplusworld.blogspot.com Anders Stolt

    Nej, FB kommer för första gången gå bakåt i användarantal. Eran är slut och fler företag kommer dra sig ur deras samarbeten när de inser att det främjar mest FB och inte dem själva att synas på FB.

  • Anonymous

    Hej Anders,
    Intressant synpunkt. Jag förstår att du är en Google+ förespråkare? Eftersom FB lever på sina medlemmar får vi hoppas på att FB tar hand om dem som sig bör. Annars kommer din synpunkt säkerligen besannas. Hur tror du G+-utveckligen blir?

  • http://gplusworld.blogspot.com Anders Stolt

    Jag förespråkar inget speciellt, även om jag gillar G+ bättre. Lämnade ju FB åt sitt öde för några månader sen. Som det mesta har en vara en datummärkning. FB ligger farligt utgångsdatum just nu. 2012 kommer nog bli deras “svåraste” år hittills. 

    G+ går från klarhet till klarhet. Trafiken ökar konstant, månad för månad. Antalet användare likaså. Jag gissade på att de skulle ha 100 miljoner efter ett år, men tror jag kommer få rejält fel på den punkten. Många tror att G+ kommer ha runt 400 miljoner följare vid 2012 års utgång. Det skulle vara rent otroligt om det skulle bli så. kan de komma upp i 300 miljoner vore det makalöst bra. 
    Integreringen mellan Googles olika produkter fortsätter och det ska bli spännande att se vad som kommer. Man märker ett klart mycket större intresse nu än bara för några månader sedan. Fler och fler hakar på.

  • http://twitter.com/Feffekaufmann Feffe Kaufmann

    När de når en miljard användare, som säkert sker i första hälften av 2012, om de sköter sina kort rätt kommer ett ofantligt fokus hamna på dem. I detta fokus och med smarta applikationer och nyheter kommer de nå nya marker. Det är jag övertygad om. Dags att börja göra Facebookplugins ;) 

  • Mikael Engvall

    Intressant syn! Några tror facebooks era är över medan andra tror att den kommer att fortsätta i samma riktning. Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Oavsett vad så kommer generationsskiftet ha en stor del i var utveckling kommer att styra mot.
    Tack för kommentaren Feffe.