Tävling på Facebook, enligt reglerna? Så här gör du! « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Tävling på Facebook, enligt reglerna? Så här gör du!

Blogg / Facebook | Marknadsföring / Tävling på Facebook, enligt reglerna? Så här gör du!

Du har säkert sett en hel del “tävlingar” på Facebook som uppmanar dig att gilla, dela och kommentera. Visste du att det var emot reglerna? Risken med en sådan tävling, förutom att framstå som oseriös och okunnig, är att din chans till vinst förmodligen är noll från första början, eftersom sidan tas bort av Facebook.

Dessa regler gäller inte längre då Facebook ändrat sina regler den 27:e augusti 2013.  Det nya regelverket hittar du här.

(Redigerat den 29 augusti 2013)

Läs vidare så tar vi dig genom regelverket

Du får INTE …

… köra en Facebook-tävling från din Facebook-sidas vägg. Du måste skapa din egen iFrame-tab eller använda dig av en tredje-parts applikation.

Du får inte uppmana deltagarna att gilla, kommentera, dela eller att ladda upp en bild direkt till Facebook. Du får heller inte använda antal gilla som ett röstningssystem.

Glöm inte Lotterilagen.

Du får …

… ställa som krav att gilla din Facebook-sida under förutsättning att det inte är det enda kravet.

Du MÅSTE …

… ansvarsfriskriva Facebook genom att tydlig meddela dina besökare något i stil med “Denna tävling/kampanj är inte på något vis sanktionerad av Facebook. Du tillhandahåller information till Företaget AB och inte till Facebook”.

Du BÖR …

… undvika metoder som ogillas av användare. Låter intetsägande men vill du nå ut och få fäste bland dina kunder så bör du givetvis göra ett gott intryck. Om du använder till exempel för mycket av vidarelänkande mekanismer, dolda påkopplingar med mera så skapar du bara irritation och misstänksamhet.

Vad händer om man “fuskar”?

Facebook tar helt sonika bort sidan. Det går att överklaga beslutet här.

Hur gör man då?

Som vi nämnde tidigare så kan du använda dig av tredje-parts applikationer. Exempel på sådana är Shortstack, Wildfire, WooBox och NorthSocial. Det finns säkert fler och vissa kostar pengar också.

Det går givetvis utmärkt att göra det själv, men du måste skapa en så kallad iFrame-app då.

Du då?

Har du några exempel som du vill dela med dig? På coola, felaktiga eller rent av jobbiga tävlingar/kampanjer? Vi tar gladeligen emot dina tips.

 

Inlagd: 2012/02/20   Taggar: , ,

  • Anonymous

    Bra genomgång!
    Finns det någon som vet HUR FB går igenom felaktiga tävlingsutformanden? Är det via att användarna anmäler, eller kan det ske maskinellt?
    Har jag alltid undrat.

  • Fredrik Svensson

    Bra sammanfattning!

    Om man som företag vill skapa en skräddarsydd lösning som ger stor spridning är man alltid välkommen att vända sig till oss.

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Superbra precis vad jag letade efter. Tack! Vilket av verktygen under “Hur gör man då” är enklast att börja med om man ska göra det själv?

  • Anonymous

    Oss veterligen så sker det via båda lederna. Dels via angiveri och dels via “robotar” som Facebook har. Till slut så har du en mänsklig granskning av Facebook.

  • Anonymous

    Hej,

    Svårt att svara på din fråga då det beror helt på vilka krav och förkunskaper du har. Vi har testat Shortstack och tycker att den ligger på mellansvår nivå. Vid tillfälle kommer vi skriva en artikel om de olika verktygen.

  • http://mwcom.se Markus Welin

    Grymt bra lathund! Har själv behandlat ämnet en del, samt gjort en liten guide för hur man skapar en enkel tävling utan att bryta mot några regler: http://mwcom.se/2011/11/15/sa-skapar-du-en-enkel-tavling-pa-facebook/

    Lite märkligt att det fortfarande är så pass vanligt att företag bryter mot reglerna, särskilt i de fall där det handlar om rent spammande. Ser exempel på det i princip dagligen.

  • Anonymous

    Bra kommentar, den tackar vi för.

  • Anonymous

    Tack Markus för tipset!

  • http://www.trulytherese.se Therese Reuterswärd

    Efterlängtad post, tack! Följdfrågor:  
    “Du får inte uppmana deltagarna att gilla, kommentera, dela eller att ladda upp en bild direkt till Facebook”. Men om man utnyttjar Facebooks API  i sin app för t.ex bilduppladdning så att fotona hamnar på användarens profil eller på sidan, vad gäller då? Förut var man tvungen att informera Facebook typ två veckor innan planerad tävlingsstart för att öht få bygga tävlingar även i  en app? Plus att minimikrav var att annonsera för 50 000 kr. Vad gäller nu?

  • Anonymous

    Hej Therese,

    Tack för din kommentar.

    Som vi ser det om man läser facebooks guidelines som det länkas till i början av artikeln så lämnar inte formuleringarna “You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism” och “You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app.” så mycket tolkningsutrymme. Facebooks API och alla funktioner man kan nå genom det måste anses vara en av facebooks “features or functionality”.
    På din andra fråga vet jag inte säkert, men det verkar inte gälla längre. Ingenting, i det nuvarande regelverket, tyder på att man måste göra så idag.
    Om någon vet något om detta så uppmanar vi dig/er att kommentera denna tråd då vi tycker frågorna är mycket intressanta och relevanta. 
    Hoppas detta var svar på din fråga.

  • http://mwcom.se/ Markus Welin

    Jag tror faktiskt att man får göra det Therese beskriver i första stycket, i och med att det görs via en app som användaren måste godkänna. Rent tekniskt sett så laddar man ju då inte upp bilden på Facebook, utan externt, varpå den delas på användarens Facebook-sida. Med Facebooks funktionalitet syftas snarare på sådant som sker “inne” på Facebook. 

    Men det är svårtolkat, speciellt eftersom jag exempelvis vet helt säkert att man inte får använda Facebooks gilla-knapp som röstningsfunktion i tävlingar. Det är ju också en grej som man annars ev. skulle kunna ha tolkat som något som sker “utanför” Facebook.

  • http://www.trulytherese.se Therese Reuterswärd

    Perfekt, det låter rimligt och jag tror jag förstår. Så egentligen sträcker sig möjligheterna så långt som till “Gilla” som villkor för deltagande i aktivitet eller tävling SAMT tillåtelse att använda FB Connect för att kunna deltaga. 

  • Anonymous

    Rent tekniskt är det ju exakt vad du gör –  man laddar upp bilden till Facebooks servrar via facebooks tillhandahållna lösning/funktion (Facebooks API). Engelskans “features or functionality” är väldigt breda begrepp och innefattar alla tekniska lösningar som Facebook tillhandahåller tillsammans med produkten eller tjänsten. I min värld råder det inga tvivel om att ett API (även gillaknappen som är en del av API:et) som direkt interagerar med tjänsten är en del av detta.
    Det handlar därmed inte om vad man gör inne på Facebook eller vad man gör externt via deras API eller gillaknappar –  allt inkluderas i  ”features or functionality”. 

  • Anders Ekstrom

    En riktigt bra genomgång av vad som gäller. Tack för det.

    En sak som jag undrar över dock, i villkoren ska man skriva in ett tillägg att:
    “Du tillhandahåller information till Företaget AB och inte till Facebook”.

    Hur kan jag på Företaget Ab garantera det? Facebook samlar in data om alla användare och vet precis vilka gilla-knappar användarna trycker på och vilka evenemang som användaren går med i. Således tillhandahåller man väl Facebook med information om användaren?

    Därmed borde man istället skriva:
    “Du tillhandahåller information till Företaget Ab och inte till Facebook, förutom den informationen Facebook tillhandahåller på egen hand”.

    Eller är jag för nitisk?

  • Pingback: What inspires you? « missocialmedia

  • Anonymous

    Hej Anders,
    Mycket bra iakttagelse och vi vill inte påstå att du är för nitisk. 
    Att skapa en Canvas-app innebär att du kapslar ut allt ifrån Facebook, därav följer inget genererat innehåll från Facebook med. Således ska ditt tillägg till disclaimern inte behövas.
    Tack för din kommentar.

  • Carin

    En fundering: om man uppmanar användarna att skicka in bilder utanför Facebook och sedan publicerar de tävlande bilderna i ett album på Facebook-sidan? Skulle det vara ok? Men man får fortfarande inte använda “gilla” som röstningsmekanism, right?

  • Anonymous

    Vi ser inte det som ett brott mot reglerna. Under förutsättning att upphovsrätten till bilden inte kränks.

  • http://www.kreafonbloggen.se/ Lena

    Mig veterligen är info-krav och krav på insats (annonsering) borttaget sedan december 2011 (dock osäker på din bilduppladdningsfråga).

  • Pingback: Använd sociala medier i din marknadsföring: Facebook | Anfang Reklambyrå i Norrköping

  • Pingback: Facebook – kan du se skillnad på en tävling och en scam? | Mattias Handley aka mrhandley – mina åsikter, mitt liv

  • Pingback: Social Factory

  • kanonkul

    Får man köra en tävling utanför Facebook (d.v.s. medverkan i tävlingen sker helt utanför Facebook) men göra reklam för tävlingen via sitt företags tidslinje samt med Facebook Ads? När jag försöker läsa mig till svaret så återkommer det hela tiden till “Facebooktävlingar”, men jag hittar ingen definition av detta. Tävlingen vi planerar genomföra kommer ju inte ske PÅ Facebook, däremot vill vi gärna sprida tävlingen VIA Facebook. I övrigt är tävlingen självklart i linje med Lotteriinspektionens regler och därtill gällande svensk lag

  • http://www.facebook.com/simonlovehansson Simon Love Hansson

    Jag har anmält diverse olika “tävlingar” som bryter helt och hållet mot facebooks regler till Facebook utan att dom gör något åt det. Det jag gör är att under “Alternativ” på tävlingsbilderna väljer jag “anmäl” och sedan väljer jag “skräppost” eller vad det nu står. Facebook gör inget. Jag har även testat välja andra anledningar till anmälningen så som pornografi, hatiska symboler osv och då får jag mycket riktigt ett svar att dom kollat bilden men den inte bryter mot något. Hur stoppar jag egentligen dessa tävlingar? Dom syns 24/7 på nyhetsflödet och det räcker nu..