Så här skapar du en Facebook-app! « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Så här skapar du en Facebook-app!

Blogg / Facebook | Verktyg / Så här skapar du en Facebook-app!

Att skapa en applikation i Facebook är en bra väg att gå om man vill marknadsföra en tjänst/produkt, engagera communities eller öka antalet fans (gillare).

Som ni vet finns det ett regelverk på Facebook som styr hur man får gå till väga vid anordnandet av tävlingar och skapandet av omslagsbilder med mera. Ett sätt att anordna en tävling på Facebook enligt reglerna är just att skapa en applikation. Därför ska vi titta på hur man skapar en Facebook-app med hjälp av en Facebook App Creator, nämligen Meltwater Buzz Connect.

Facebook-sida, en förutsättning

För att över huvudet taget kunna skapa en Facebook-app måste du kunna koppla den mot något. Enklast är att skapa en Facebook-sida. Hur du går till väga för att skapa en sådan kan du läsa i artikeln ”Skapa en Facebook-sida i 5 steg“.

Meltwater Buzz Connect

För att illustrera skapandet av Facebook-appar har vi valt att titta på Meltwater Sveriges tjänst kallad Meltwater Connect. Meltwater är numera certifierade av Facebook som godkända applikationsutvecklare i deras PMD-program (Preferred Marketing Developers) och får därför direktinfo från Facebook gällande kommande förändringar.

Vi har tidigare skrivit om Meltwater Buzz “Listen”-del i artikeln “Bevaka dina intressen på Internet – Meltwater Buzz” som är en omfattande bevakningstjänst.

Meltwater har sedan en tid tillbaka lagt till en tjänst till Buzz-modulen, som tidigare bestod av Listen och Engage, som kallas för Connect och som fokuserar på Facebook-applikationer.

Det finns fem alternativ, DashboardTabs, PromotionsAnalysis och Themes.

Dashboard är själva huvudmenyn där man har en tydlig överblick över statistiken på samtliga tabbar som ligger live. Dessutom får du en överblick över de 5 mest engagemangsskapande inläggen på Facebook-väggen. Allt för att få en så bra överblick som möjligt över hur bra din Facebook-sida går.

Tabs och Promotions ger dig tre alternativ, ManageCreate New och Publication Schedule dvs hantera befintliga tabbar, skapa en ny tab eller justera publiceringsschemat.

Fliken Tabs används för att enkelt skapa olika typer av skräddarsydda tabbar såsom kontaktformulär, kupongerbjudande, videos, gallerier, kundundersökningar, frågeformulär etc . Där finns även ett Html-alternativ där man kan integrera kampanjsajter, köpsajter, Spotify, Instagram och liknande.

För att skapa en ny tab så går man igenom 3 steg.

I steg 1 så väljer man vilket mål man har med tabben och får då en lathund över vilka element som passar in.

I steg 2 så väljer man mall för tabben inkl. färgschema.

Sista och tredje steget innebär att man fyller tabben med passande innehåll. När utkastet är klart så finns en förhandsgranskning där man enkelt kan se hur tabben kommer att se ut när den publiceras på Facebook och om man är nöjd med resultatet så är det bara att publicera tabben genom att välja publish. Den information som besökaren fyller i sparas även inne på ditt konto under Community där kontaktinformationen och övrig data lagras på ett strukturerat sätt.

Som komplement till ovan så kan man även välja att skapa tävlingar och vi exemplifierar genom att ta dig genom skapandet av en tävlingsapplikation här nedan.

Att skapa en tävling

Nu bestämde vi oss för att skapa en tävling och därav väljer vi fliken Create New Contest under Promotions.

Nu är du framme vid själva skapandet av tävlingen. En hel del fält måste fyllas i i kronologisk ordning och du har tillgång till en hel del funktioner för att skräddarsy din tävlings funktionalitet och utseende (följ stegen nedan).

Del 1 – Allmänna inställningar

Steg 1 – Grundläggande inställningar

Man börjar med att ställa in det grundläggande såsom titeln på tävlingen. I exemplet har vi valt alla typer av media förutom ljudfiler som lämpliga tävlingsbidrag. Vi har även valt att skapa en Facebook-applikation. Man kan även skapa en s.k. Canvas-app som är mobilanpassad, en fristående sida eller bädda in tävlingen på en extern sida.

Steg 2 – Utseende

Nu är det dags att ge din tävling en grafisk profil.

Du kan antingen välja mellan fördefinierade mallar eller skapa skräddarsytt utseende genom att lägga upp egna bilder och/eller egen CSS-kod.

Steg 3 – Språk

Här väljer du helt enkelt vilket språk din tävling (applikation) ska vara på.

Del 2 – Mekanismerna

Steg 1 – Tidslinjen

Under denna sektion ställer du in tävlingens karaktär (omröstning, jury med flera), varaktighet, antal möjliga bidrag per deltagare med mera.

Steg 2 – Regioner

Du kan avgränsa geografiskt vem som får delta i tävlingen. Du kan välja att hela världen får delta eller så avgränsar du till ett eller flera länder. Vi väljer Sverige i exemplet.

Steg 3 – Moderering

Om du vill ha kontroll över vad som skickas in och sägs kan du här ställa in vilken typ av moderering du vill ha. Bidragen kan antingen behöva granskas av dig innan publicering eller så kan deltagarna få rösta bort olämpliga bidrag. Du kan även avstå moderering helt. För kommentarer kan du välja mellan full, ingen eller hindra deltagare från att kommentera över huvudet taget!

Steg 4 – Registreringen

Här utformar du registreringsformuläret. Du kan lägga till så många olika fält du vill men ha i åtanke att desto fler fält som krävs desto större risk att folk inte orkar/vågar delta. Vi valde att kräva (man kan också be) deltagarna att ange deras e-postadress och bocka in om de vill få vårt nyhetsbrev.

Del 3 – Innehåll

Steg 1 – 7

Här beskriver du vad tävligen går ut på, hur man deltar och vilka priserna är. Du anger även hur man kan vinna tävlingen och hur vinnaren kåras.

All information om företaget och vilka villkor som gäller ska in här också. Meltwater har en färdig villkorstext som du kan komplettera om så behövs eller önskas.

Utöver ovannämda inställningar kan du även lista juryn, beskriva priset med prisuppgifter och/eller bilder, du kan lägga till eventuella sponsorer och skräddarsy tackmeddelandet. Du kan även skräddarsy Facebook- och Twittermeddelanden som du vill ge deltagarna möjlighet att sprida vid deltagandet.

Sist men inte mist kan du “Fan-gate”:a din Facebook-sida och/eller applikation, koppla tävlingen till din Facebook-sida och skräddarsy postens utseende (den som skickas till deltagarens vänner vid deltagande och delande).

Del 4 – Integration

Steg 1 – 3

Här integrerar du din tävling till den relevanta facebook-sidan, till mobila enheter och så kan du koppla på Google analytics till tävlingen för att kunna erhålla detaljerad statistik över tävlingen.

Nu kan du publicera din tävling genom att klicka på Launch my promotion.

Inne på ditt konto så har du tillgång till utförlig statistik över vilket engagemang som tävlingen genererar över tiden i form av antal besökare, tävlingsbidrag, hur många som röstat, hur många som delat tävlingen via Facebook, Twitter, Google+, Email med mera. Här har du även funktioner för att enkelt administrera vinnaren av tävlingen o.s.v.

Nedan ett exempel på hur en färdig tävling kan se ut.

Med Meltwater Connect så knyter Meltwater ihop säcken i sin Social Media Suite där man nu erbjuder samtliga steg från att lyssna, till att sen ta steget och engagera, för att slutligen skapa relevant innehåll.

Du då!

Har du erfarenheter av andra verktyg så tar vi gärna emot din berättelse om det/dem i kommentarfältet nedan.

 

 

Inlagd: 2012/11/29   Taggar: ,

  • Tessan

    Verkar vara en bra lösning för tävlingar men har ni någon ungefärlig uppfattning om vad det kostar att använda Meltwater?

  • http://twitter.com/JoelHeister Joel Heister

    Hej Tessan,

    Roligt att du är nyfiken. Tjänsten kostar 35 000:- per år och ger dig tillgång att publicera upp till 10 tävlingar. I priset ingår utbildning samt teknisk support under hela året. Är du nyfiken på att se mer? Hör av dig till mig på joel.heister@meltwater.com, så hjälper jag dig gärna.

    Hälsningar
    Joel Heister

  • Pingback: Social Factory

  • Pingback: Social Factory

  • Pingback: Social Factory