Hashtaggar på Facebook « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Hashtaggar på Facebook

Blogg / Facebook / Hashtaggar på Facebook

Nyligen släppte Facebook deras nya riktlinjer för tävlingar på Facebook. För ett tag sedan införde Facebook hashtaggar (#). Vilka är dessa ny regler och vad har man för nytta av hashtaggar på Facebook? Följ med oss genom artikeln nedan så ska vi försöka reda ut detta.

Hashtaggar

Twitter mer eller mindre uppfann hashtaggarna och dem används flitigt på exempelvis Instagram. Vad är en hashtagg då?

En hashtagg är ett ord som inleds med tecknet # (brädgård) i din statusuppdatering.

Hur och varför?

Genom att inleda ett ord med # så blir ordet (skapas det) en lista som användarna enkelt kan följa. Är du intresserad av hästar kan du enkelt följa listan #häst eller #hästar (kanske till och med #horse eller #horses). Tack vare dessa hashtaggade ord kan du följa ett ämne istället för folk som pratar om ditt favoritämne.

Det kan vara tidsödande att hitta personer som pratar om det du är intresserad av. Du kan dessutom nå ut till nyckelpersoner genom att använda rätt hashtagg. Säljer du exempelvis produkter eller tjänster som rör hästar (hästägare) så kan det vara lämpligt att “tagga” ditt inlägg med hjälp av att införa #häst i statusuppdateringen.

Nu är inte Facebooks hashtaggningssystem fullt utvecklat än och därför kanske inte så effektivt som det är på Twitter eller Instagram, men funktionen tjänar redan sitt syfte. Du kan rikta din exponering och hitta relevant information på ett enklare sätt.

Håll ögonen öppna för denna teknik för den kommer med all säkerhet att utvecklas vidare. Facebook kommer snart med nya verktyg för att administrera hashtaggar, var så säker.

Värt att notera är att Facebook erbjuder klickbara alternativ till det hashtaggade ordet du valt om det visar sig finnas något sådant. Det kan vara en översättning och/eller ord som förekommer i samband med det sökta. I bilden till höger dyker det upp #horse i grått (du kan klicka på ordet så kommer den listan upp).

Marknadsföring

Om du använder Facebook i marknadsföringssyfte kan det vara ett välkommet komplement att använda dig av hashtaggar. Du kan till exempel använda ditt #varumärke och/eller nyckelord som knyts an till dina tjänster/produkter på bästa sätt för att öka den relevanta exponeringen av din verksamhet. Du kan dessutom söka på hashtaggar som har med din verksamhet att göra för att bevaka konkurrensen/utvecklingen på ett överskådligt och lättillgängligt sätt.

Det fina med hashtaggar är att det fungerar på samma sätt på Twitter, Instagram, Google+ och Facebook.

Inlagd: 2013/09/03   Taggar: , , , ,

  • Pingback: Social Factory

  • Ideal Ice Cream Parlour

    Hello..Lovely and fantastic Article..Thanks to all..

  • Ideal Ice Cream Parlour

    Hello…Lovely and fantastic Article..Tahnsk to all