Facebook testar trendsättande artiklar « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Facebook testar trendsättande artiklar

Blogg / Facebook / Facebook testar trendsättande artiklar

Facebook jobbar ideligen med att utöka och förbättra marknadsföringsmöjligheterna. Nu testar Facebook något som de kallar “trending articles” som översatts till “trendsättande artiklar” av Facebook.

Vad utmärker denna nya funktion då? Låt oss kika på det …

Trendsättande artiklar (trending articles)

I förra veckan började Facebook rulla ut den nya marknadsföringsfunktionen Trendsättande artiklar. Denna funktion är en utökning av annonseringsmöjligheterna på Facebook. Som ni redan vet så är annonsering och spel de två största inkomstkällorna för Facebook.

Vissa användare kan se trendsättande artiklar dyka upp i sitt flöde. Det dyker upp en grå ruta med rubriken Trendsättande artiklar följt av några artiklars huvudrubriker, en miniaturbild och de 130 första tecknen från artiklarna. Se exemplet från Anna-Carins flöde, där bland annat en artikel från Socialwebb.se kommer upp (klicka på bilden för originalstorlek).

Istället för att visa upp användarens bild så fokuserar denna annonsering på artikelns illustrationer och vilka av dina vänner som läst artikeln. Facebook utnytjar “Facebook-effekten” även för artiklar numera.

Den här funktionen hjälper publicerande verksamheter att synas och kommer inte en dag för tidigt för dessa verksamheter.

Du kan läsa mer om detta i artikeln “Facebook tests ‘trending articles’ feature to encourage users to try social reader apps” på Inside Facebook.

Facebook expanderar antalet nyckeltal i Ads Manager

Lämpligt nog utökar Facebook antalet nyckeltal i deras annonseringpanel (Ads Manager).

Den här åtgärden är ytterligare ett steg för att locka annonsörer. Nu får du mer för pengarna som annonsör.

Du kan dels annonsera på ett mycket effektivt sätt för rimliga kostnader och dels så får du betydligt bättre uppföljningsmöjligheter. Facebook närmar sig den ultimata annonseringsplattformen.

Bilden till höger kommer från artikeln “Facebook Will Expand Metrics IN Ads Manager” på AllFacebook.com, där kan du fördjupa dig i ämnet.

Du då?

Har du annonserat på Facebook?

Överväger du att göra det? Berätta gärna för oss om dina erfarenheter.

Har du frågor så är du välkommen att ta kontakt med oss.

Du når oss via mail eller på 0455-384800.

Inlagd: 2012/04/19   Taggar: ,