Blogg « Social Factory – Webbyrå och social marknadsföring

Så här skyddar du dig mot Facebook-attacker

För många personer och verksamheter i Sverige har Facebook blivit en betydande del av deras sociala tillvaro. Lika säkert som ett brev på posten så finns det alltid illasinnade personer som rör sig i dunklet bland massan.

Allt från fejkade profiler som utger sig för att vara du till WiFi-sniffande marodörer vandrar runt bland oss andra ärliga människor.

Vi på Social Factory har tittat lite på fenomenet och listar nedan några tips för att skydda sig.

Läs mer

2013-04-25 Facebook| Verktyg 4 Comments

,

Få jobbet via sociala medier!

Jobb erhålls oftast via kontakter (3 av 4 enligt SCB), dvs via de relationer du lyckats odla. Eftersom jobb handlar om ömsesidigt förtroende är det inte konstigt att man enklare kan få ett jobb via en rekommendation eller ett tips från någon i sitt kontaktnät. Att bli rekommenderad till ett jobb är lite av ett “hälften vunnet”-fenomen. Personen som rekommenderat dig går i god för dig hos en arbetsgivare, du är mer eller mindre redan godkänd tack vare din vän.

Idag Googlas mer eller mindre alla av arbetsgivaren inför en anställning, vad händer om du Googlar dig själv?

Läs mer

2013-04-16 Facebook| Google| LinkedIn| Social media| Twitter| Viralitet No Comments

, ,

Så här skapar du en Facebook-app med Facesite

Att skapa en applikation i Facebook är en bra väg att gå om man vill marknadsföra en tjänst/produkt, engagera communitys eller öka antalet fans (gillare).

Som ni vet finns det ett regelverk på Facebook som styr hur man får gå till väga vid anordnandet av tävlingar och skapandet av omslagsbilder med mera. Ett sätt att anordna en tävling på Facebook enligt reglerna är just att skapa en applikation.

Vi har skrivit om Meltwater Buzz ConnectSolid Pagebuilder och  AppClient tidigare och tar oss nu en titt på Facesite.

Nedan skapar vi en SMS-kuppongskampanj med fan gate. Dvs en flik på din Facebook-sida som ger besökaren en rabattkod via SMS under förutsättning att besökaren gillar din Facebook-sida.

Läs mer

2013-02-21 Facebook| Marknadsföring| Verktyg No Comments

Så här skapar du en Facebook-tävling med Fanbooster

Att skapa en applikation i Facebook är en bra väg att gå om man vill marknadsföra en tjänst/produkt, engagera communitys eller öka antalet fans (gillare).

Som ni vet finns det ett regelverk på Facebook som styr hur man får gå till väga vid anordnandet av tävlingar och skapandet av omslagsbilder med mera. Ett sätt att anordna en tävling på Facebook enligt reglerna är just att skapa en applikation med hjälp av en Tab creator.

Vi har skrivit om Meltwater Buzz ConnectSolid PagebuilderAppClient tidigare och tar oss nu en titt på Fanbooster. Vilka alla är Tab creators (vi har kallad Tabarna för applikationer och flikar men den rätta svenska termen är nog flikar då applikationen är den del som ligger bakom fliken).

Läs mer

2013-02-12 Facebook| Guider| Marknadsföring| Social media| Verktyg No Comments

Så här skapar du en Facebook-app med AppClient

Att skapa en applikation i Facebook är en bra väg att gå om man vill marknadsföra en tjänst/produkt, engagera communitys eller öka antalet fans (gillare).

Som ni vet finns det ett regelverk på Facebook som styr hur man får gå till väga vid anordnandet av tävlingar och skapandet av omslagsbilder med mera. Ett sätt att anordna en tävling på Facebook enligt reglerna är just att skapa en applikation.

Vi har skrivit om Meltwater Buzz Connect och Solid Pagebuilder tidigare och tar oss nu en titt på Facetime Medias AppClient.

Läs mer

2013-01-31 Facebook| Marknadsföring| Verktyg No Comments

Så här skapar du en Facebook-app med Solid Pagebuilder

Att skapa en applikation i Facebook är en bra väg att gå om man vill marknadsföra en tjänst/produkt, engagera communitys eller öka antalet fans (gillare).

Som ni vet finns det ett regelverk på Facebook som styr hur man får gå till väga vid anordnandet av tävlingar och skapandet av omslagsbilder med mera. Ett sätt att anordna en tävling på Facebook enligt reglerna är just att skapa en applikation.

Vi har skrivit om Meltwater Buzz Connect tidigare och tar oss nu en titt på Solid Pagebuilder.

Läs mer

2013-01-17 Facebook| Marknadsföring| Social media| Verktyg 2 Comments

Optimera din satsning på sociala medier

Att satsa på sociala medier kan vara avgörande för en verksamhets existens.

En satsning betyder i många fall att vara aktiv i olika sociala kanaler för att stärka ens varumärke genom att skapa innehåll som upplyser och lockar potentiella kunder.

Med tanke på mängden innehåll som skapas och antalet olika aktörer som “surrar” samtidigt i de olika sociala kanalerna kan det vara klokt att satsa på ett verktyg som hjälper dig i din satsning.

Vi har skrivit en del om bevaknings- och ärendehanteringsverktyg och ämnar fortsätta med det så länge möjligheten ges.

Nu ska vi titta på ett publicerings- och bevakningsverktyg utvecklat av Solid Publication. Ett verktyg som bevakar och samordnar “surret” åt dig.

Solid Publication erbjuder fyra huvudprodukter och vi kommer att titta på Solid Social. Ett verktyg som fortfarande är under kraftig utveckling.

Läs mer

2013-01-09 Bevakningsverktyg| Social media| Verktyg No Comments

ROI-räknare för Facebook, äntligen här!

Vi har tidigare skrivit om LikeAlyzer, ett analysverktyg för Facebook-sidor som ger en överskådlig bild över din Facebook-sidas verkningsgrad.

Det finns flera olika verktyg som axlar denna uppgift. Den senaste i genren heter Agora Pulse. Låt oss ta en titt på den.

Läs mer

2013-01-02 Internet No Comments

Året som gått på Social Factory

Nu när vi överlevt jordens undergång … eller när året snart är slut i alla fall, skulle vi vilja snabbspola lite vad som hänt hos/med/bland oss på Social Factory.

Tanken här och nu, är inte att summera vad som hänt inom de sociala medierna under året då det säkert kommer att skrivas tillräckligt många artiklar om det. Skulle ni tycka att vi missat något så är ni givetvis mycket välkomna att kommentera artikeln.

Läs mer

2012-12-27 Social Factory No Comments

Julhälsning

 

Med tanke på hur fartfyllt och givande 2012 varit ser vi fram emot ett mycket spännande kommande år tillsammans med er.

Det händer minst sagt mycket i sociala medier- och webbutvecklingsvärlden.

Vi på Social Factory vill tacka alla fantastiska människor vi mött och samarbetat med under året och önskar er alla, ifrån djupet av våra hjärtan, en mycket …

God Jul och ett fantastiskt Gott Nytt År.

2012-12-21 Social Factory No Comments

,